بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

چطور می توانیم با رعایت نکات بهداشتی به حفظ سلامت دندان ها ولثه های خود کمک کنیم

  • ۰
  • ۰

پوسیدگی دندان چیست و چگونه بوجود می آید:

پوسیدگی دندان شایعه ترین مشکل در بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی می باشد. پوسیدگی دندان بیشتر به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و عدم استفاده از نخ دندان می باشد.


پوسیدگی دندان چیست و چگونه بوجود می آید؟

با رعایت نکردن بهداشت و مواد غذایی در لا به لای دندان ها دندان ها باقی مانده و به مرور زمان ایجاد پوسیدگی می کنند و این  پوسیدگی شایع ترین پوسیدگی دندان می باشد که به آرامی باعث صدمه به مینا دندان می شود در صورت پیش گیری از پوسیدگی دندان به عصب می رسد و بیمار به اجبار درمان عصب کشی را انجام می دهد. پوسیدگی دندان در نتیجه تشکیل یک دایره زرد رنگی که به پلاک دندان معروف است ایجاد می شود پلاک دندان ها منبع جمع شدن باکتری ها در دهان می باشد. پلاک ها ایجاد شده بر روی دندان ها به مرور زمان به مینا و عاج دندان آسیب می زند که گاهی با ایجاد درد یا حساسیت به آب گرم و سرد خود را نشان می دهد. پوسیدگی دندان معمولا از سطح روی مینا دندان به طور خاص حفره ها و بر آمدگی های روی دندان ونیر فضای بین دندان ها آغاز می شود.

در این مرحله بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند و در اصرع وقت اقدام به ترمیم دندان صورت پذیرد. در صورت سهل انگاری عصب دندان ممکن است درگیر شود و بیمار با درد شدید مواجه شود با چکاب هر 6 ماه یکبار می توان از سلامت دندان ها آگاه شوید و در صورت بروز پوسیدگی دندان ها به دو صورت ترمیم می شود ترمیم آمالگام و ترمیم کامپوزیت.

  1. آمالگام همان آلیاژ جیوه و نقره و مس و چندین فلز دیگر می باشد.
  2. ترمیم کامپوزیت ترمیم رنگ دندان می باشد که با رنگ دندان خود بیمار کاملا هماهنگی دارد.

در ترمیم آمالگام سطحح بیشتری از سطح دندان تراش خورده می شود تا بتوان مواد آمالگام در حفره ی دندان گیر بهتری داشته باشد در صورت عمیق بودن حفره و نزدیک بودن به عصب دندان در این مرحله از یک کف بندی به انواع لایه ای برای محافظت از پالپ دندان به کار برده می شود و در دراز مدت باعث ساخته شدن یک لایه عاج محکم در زیر خودش می شود.

ترمیم کامپوزیت: برای کامپوزیت پوسیدگی ها بدون آسیب رسیدن به بافت سالم دندان برداشته می شود در صورت عمیق بودن حفره و نزدیک بودن به عصب دندان در این مرحله از یک کف بندی استفاده می کنند.

تفاوت آمالگام و کامپوزیت: در ترمیم آمالگام چسبندگی به دندان ها ندارد و باید اینقدر از سطح دندان برداشته شود تا یک گیر خوب برای گذاشتن آمالگام گذاشته شود ولی کامپوزیت نیاز به تراش بیش از حد نیست استحکام آمالگام بخاطر مواد به کار برده خوب می باشد و فقط استحکام خوب دارد در صورتی که قدرت چسبندگی مواد به دندان ها مهمتر از استحکام می باشد که کامپوزیت از این لحاظ بسیار فوق العاده می باشد. در ترمیم کامپوزیت زیبایی و هماهنگ بودن با رنگ دندان های دیگر بسیار حائز اهمیت می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی