بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

چطور می توانیم با رعایت نکات بهداشتی به حفظ سلامت دندان ها ولثه های خود کمک کنیم

  • ۰
  • ۰

چگونه می توانید درد ناشی از تزریق داروهای بی حسی را کاهش دهیم

چگونه می توانید درد ناشی از تزریق داروهای بی حسی را کاهش دهید؟!

 

هنگامی که بیماران برای رفع مشکلات دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه می‌کند، اغلب می‌شنویم که اکثر آنها از نحوه بی‌حس کردن دهانشان نگران هستند. کسی نیست که از تزریق داروی بی‌حسی لذت ببرد، اما عده‌ای هم هستند که با آن مشکلی ندارند. تمام پزشکان می‌دانند که بی‌حسی بخش ضروری هر عمل جراحی است، ولی بیماران ترجیح می‌دهند که مراحل بی‌حسی با درد و سختی کمتری همراه باشد.

معمولا دندانپزشکان تمایل دارند روش‌هایی را به کار بگیرند که ترجیحا نیاز به استفاده از سرنگ وجود نداشته باشد و در عین حال، بیمار آرامش بیشتری داشته باشد. در ادامه این مطلب مواردی را بررسی خواهیم کرد که با به کارگیری آنها، بیمار ترس کمتری را تجربه خواهد کرد.

     

آماده کردن داروی بی‌حسی برای بیماران مضطرب

زمانی که با یک بیمار مضطرب رو‌به‌رو هستید و قصد دارید از بی‌حسی موضعی استفاده کنید، انجام این عمل هم برای شما استرس‌زا خواهد بود هم برای بیمار. ثابت نماندن بیمار، ممانعت بیمار از تزریق دارو و یا فریاد کشیدن او هنگام تزریق داروی بی‌حسی، ازجمله مشکلاتی است که ممکن از دندانپزشک با آن مواجه شود. این سختی‌ها می‌توان برای یک دندانپزشک تازه‌‌کار آزار‌دهنده و استرس‌زا بوده و اعتماد به نفس او را برای تزریق داروی بی‌حسی پایین بیاورد. این نگرانی‌ها در بین دندانپزشکان شایع بوده و باید قبل از استفاده از داروی بی‌حسی، آمادگی‌های لازم صورت بگیرد تا بیمار و دندانپزشک اضطراب کمتری را تجربه کنند.

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه واشنگتن، 25% از افراد، از تزریق دارو‌های بی‌حسی می‌ترسند. همین موضوع باعث شده که از هر 20 نفر، یک نفر از مراجعه به دندانپزشکی خودداری کند. موارد دیگری به جز از استفاده از دارو‌های بی‌حسی وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

هنگام برخورد با چنین بیمارانی، بهتر است از این فرصت استفاده کرده و با تغییر دیدگاه آنها نسبت به تزریق داروی بی‌حسی، تجربه خوبی را برای بیماران رقم بزنید. در ابتدای کار، به بیمار یادآوری کنید که نگرانی او را درک کرده و شرایطی را مهیا خواهید کرد که تزریق داروی بی‌حسی، کمترین مشکل را برای او به همراه داشته باشد. سعی کنید ترس بیمار را با توضیح مراحل کار کاهش دهید.   

به سرعت سراغ تزریق دارو بی‌حسی نروید، بسیاری از بیماران از تعلل شما برای انجام این کار، احساس راحتی بیشتری می‌کنند. کُند انجام دادن مراحل بی‌حسی و توضیح اینکه سوزن سرنگ‌های مخصوص این کار بسیار نازک و انعطاف پذیر است، ترس بیمار را کاهش می‌دهد.

در طول انجام این مراحل، باید به تنفس بیمار نیز دقت کنید، زیرا از روی تنفس بیمار می‌توان میزان اضطراب او را سنجید. احتمال وقوع موارد اورژانسی، هنگامی که بیمار از داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند، بیشتر است.  شصت درصد از این موارد اورژانسی شامل بیهوشی است، که 7% آن از افزایش تنفس بیمار ناشی می‌شود. تنفس عادی باید بین 12-16 بار در دقیقه باشد، بنابراین اگر میزان تنفس از این حد بالاتر رفت، باید اقدامات لازم را انجام دهید.

توجه به این نکته حساس، در نهایت به نفع شما خواهد بود. زیرا بیمارتان مشاهده می‌کند که شما چه تلاشی می‌کنید تا شرایطی مطلوب برای راحتی او فراهم کنید. آنها نگرانی و توجه شما را فراموش نخواهند کرد.

    

استفاده از جایگزین هایی بجای سرنگ تزریق

یکی از ساده ترین روش‌هایی که برای کاهش اضطراب می‌توان استفاده کرد، استفاده از دارو‌های بی‌حسی بدون سرنگ در مواقع ضروری است. برخی از دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که از این نوع دارو‌های بی‌حسی موضعی استفاده کنند، زیرا استرس بیماران را کمتر می‌کند. بسیاری از این دارو‌های جایگزین به میزان کافی ماده بی‌حس کننده داشته و استرس ناشی از تزریق سرنگ را کم می‌کنند. هرچند اثر این دارو‌های بی‌حسی بر‌خلاف دارو‌های تزریقی، مدت زمان کمتری باقی مانده و در نتیجه، کرختی دهان بیمار زودتر از بین می‌رود.

اسپری های بی حسی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند جایگزین سرنگ بی‌حسی باشد. این دارو بر‌خلاف دارو‌های تزریقی، لب بیمار را بی‌حس نکرده و تنها موضع مورد نظر را بی‌حس می‌کند.

    

بیمارتان را تحت کنترل بگیرید.

از بیمار خود سوال کنید که چه نوع بی‌حسی را ترجیح می‌دهند. با این کار، به بیمار القا می‌کنید که همه چیز تحت کنترل او است و با هر شیوه‌ای که بیمار با آن احساس راحتی بیشتری می‌کند، کار را انجام خواهید داد. بعد برای او توضیح دهید که هر یک از بی‌حس کننده‌ها چه اثری روی او خواهند گذاشت. در‌نهایت، اگر بیمار در انتخاب داروی بی‌حسی دچار تردید شد، دارو‌های بی‌حسی پیشنهادی خود را براساس میزان دردی که ممکن است برای او ایجاد شود، ارائه دهید.

طی سال‌ها، اغلب افراد از مراجعه به دندانپزشکی به دلیل درناک بودن مراحل آن واهمه داشتند. اما امروزه با پیشرفت فناوری‌ها و روش‌های جدید استفاده از دارو‌های بی‌حسی، این ترس کمتر از قبل شده است. انتظار می‌رود در آینده، درد ناشی از جراحی‌های دندانپزشکی به طور کامل از بین برود و بیماران برای مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی، احساس راحتی بیشتر داشته باشند. از بین بردن موانع سر راه دندانپزشکی، ازجمله وظایفی است که یک دندانپزشک باید انجام داده و شرایطی فراهم آورد که بیمارانش برای یک عمر، دندان‌های سالم و محکمی داشته باشند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی