بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

چطور می توانیم با رعایت نکات بهداشتی به حفظ سلامت دندان ها ولثه های خود کمک کنیم

  • ۰
  • ۰

 ارتودنسی دندان جلو چگونه انجام می شود

عمده مراجعات برای ارتودنسی دندان جلو، بر اثر اورجت یا جلوزدگی دندان های پیش انجام می شود.

اورجت به شرایطی اطلاق می شود که طی آن دندان های جلویی فک بالا از حالت عادی جلوتر زده و دندان های جلویی فک پایین را می پوشانند. دندان ها در اورجت معمولا به سمت بیرون شیب بر میدارند. در این شرایط، ارتودنسی دندان جلو پیشنهاد می شود.

ارتودنسی دندان جلو چیست

لازم به ذکر است که جلوزدگی 3 تا 5 میلی متری دندان های فک بالا نسبت به جلو طبیعی بوده و جلوزدگی های بیش از 5 میلی متر اورجت تلقی می شوند و نیاز به درمان ارتودنسی دندان جلو دارند.

مهمترین علت جلوزدگی دندان های فک بالا، عدم رشد کامل استخوان مندیبل یا فک پایین می باشد. جلوزدگی دندان ها از نظر زیبایی اهمیت ویژه داشته و افراد را به سمت درمان ارتودنسی دندان جلو جلب می کند.

ارتودنسی دندان جلو

تفاوت اورجت و اوربایت

این دو عارضه دندانی از نظر ظاهری به هم شباهت دارند همچنین هر دو ناهنجاری دندان های جلویی فک بالا را درگیر می کند. با این وجود، مکانیسم ایجاد آنها و ساختار دندان در این دو ناهنجاری با یکدیگر کاملا متفاوت است. درمان انتخابی ارتودنسی دندان جلو نیز در این دو عارضه و بسته به نظر متخصص ارتودنسی، ممکن است متفاوت انتخاب شود.

در عارضه اورجت، جلوزدگی دندان های فک بالا به سمت لب شیب بر می دارد و در گذر زمان موجب تشکیل فواصل افقی بین دندانهای فک بالا و پایین می شود.

در اوربایت، همپوشانی بیش از حد دندان های جلو در فک بالا و پایین مطرح است که ساییدگی دندان ها و آسیب های ناشی از برخورد دندان های فک بالا با سطح پشتی دندان های پایین یا لثه ها را در پی دارد.

در هر دو این ناهنجاری ها درمان ارتودنسی دندان جلو به روش های تخصصی انجام می شود.

چرا درمان ارتودنسی دندان جلو انجام دهیم

جلوزدگی دندان ها در فک بالا، موجب در معرض آسیب بیشتر قرار گرفتن این دندان ها در هنگام مواجهه با خطراتی همچون ضربه به صورت، تصادفات و یا زمین خوردن می شود.

همچنین جلو قرار گرفتن دندان ها روند طبیعی جویدن و حتی در موارد شدید، بلع و حتی تنفس را دچار اختلال می کند. علاوه بر آن، در بیماران مبتلا به اورجکت دندان های آسیا دچار سایش بیش از حد و غیر متناسب می شوند. این دو عامل از نظر پزشکی و سلامت، مهمترین عوامل در لزوم ارتودنسی دندان جلو در صورت اورجت محسوب می شوند.

بدشکلی دهان و دندان، اختلال در تکلم و نارضایتی بیماران از شکل ظاهری چهره نیز در کنار عوامل ذکر شده، علت مهم دیگری در مراجعه برای ارتودنسی دندان جلو به شمار می آید.

توجه کنید که عدم درمان به موقع منجر به شدت بیشتر عوارض و حتی بروز ناهنجاری های دیگر همچون اندربایت و اوربایت می شود.

اورجت دندان جلو

عوامل اورجت و ارتودنسی دندان جلو

ژنتیک و مشکلات استخوان فک و صورت، یکی از مهمترین علل ایجاد اورجت و لزوم انجام درمان ارتودنسی دندان جلو به شمار می آیند. نبود تناسب میان رشد استخوان فک بالا و پایین یا به بیان دقیق تر، رشد ناکامل فک پایین نسبت به فک بالا، منجر به اورجت می شود.

در صورت تشخیص مشکلات استخوانی و بعد از پایان یافتن سن رشد، جراحی فک و صورت در کنار ارتودنسی دندان جلو باید انجام بگیرد.

طول قوس دندانی فاکتور دیگر موثر در بروز عارضه اورجکت می باشد. رشد بیش از حد قوس دندانی فک بالا در مقایسه با فک پایین یا رشد کمتر و کوتاه تر شدن قوس دندان ها در فک پایین، می تواند علت ایجاد اورجت باشد که به دلایل مختلفی همچون کمبود دندان به صورت مادرزادی یا اکتسابی در فک پایین و یا نیفتادن به موقع دندان های مولر شیری در فک بالا، اتفاق می افتد.

عوامل محیطی همچون عادات مخرب مانند مکیدن انگشت، مصرف طولانی مدت پستانک و واکنش های عصبی از قبیل هل دادن زبان به جلو و فشار دادن دندان ها بر روی هم، می تواند موجب بروز اورجت در دوران کودکی شوند.

روش درمان ارتودنسی دندان جلو

از براکت ارتودنسی در انواع مختلف از قبیل براکت های ثابت، براکت پشت دندانی یا لینگوال، اینویزالاین و براکت خود باز شونده، در درمان ارتودنسی دندان جلو استفاده می شود.

از فیس ماسک و روش های ارتودنسی متحرک نیز توسط برخی متخصصان ارتودنسی و در شرایط خاصی برای کودکان استفاده می شود.

نظرات (۱)

  • ابوالفضل مهدوی فر
  • سلام
    وبلاگ بسیار خوب و مفید دارید :)
    خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید:
    cafe-ketab.blog.ir
    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی