بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

بیماری های دهان ودندان

چگونه از دندانهای خود مواظبت کنیم

چطور می توانیم با رعایت نکات بهداشتی به حفظ سلامت دندان ها ولثه های خود کمک کنیم

  • ۰
  • ۰

لطفا به توصیه های زیر که جهت راحتی و آسایش بیشتر شما در چند روز اول پس از جراحی لثه تنظیم شده است با دقت توجه فرمایید ، بدیهی است موفقیت دراز مدت درمان به آگاهی شما از مراقبتهای پس از جراحی ، همکاری شما در رعایت بهداشت دهان و مراجعات منظم پس از پایان درمان بستگی دارد:

علت زودانزالی ( انزال زودرس ) و درمان این عارضه در آقایان


استراحت:

  • در ساعات باقی مانده از روز پس از عمل جراحی لثه، در سکوت دراز کشیده و استراحت کنید، سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.
  • برای جلوگیری از سرگیجه همیشه به آرامی از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت کنید، برای مثال اگر در حالت خوابیده هستید و می خواهید بلند شوید ابتدا به آرامی چند لحظه در جای خود بنشینید و سپس به آرامی بایستید.
  • فعالیت بدنی خود را محدود کنید، درست مانند هنگامیکه به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده اید.
  • برای بهبود سریع محل جراحی بهترین کار استراحت است.

یخ:
در اسرع وقت، یک کیسه یخ(دور کیسه پارچه بپیچید) را بر روی صورت خود در محل عمل قرار دهید بطور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را بر روی صورت خود نگهدارید و ۱۰ دقیقه آنرا بردارید.

استفاده از بسته یخ برای ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل جراحی به راحتی شما و به حداقل رساندن تورم کمک خواهد کرد. ۳ روز بعد از جراحی، گرمای مرطوب می تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند.

دارو:
در حالت ایده آل، داروهای ضد درد- مانند Tylenol, Nuprin, Advil یا داروهای ضد درد غیرآسپرینی- باید قبل از برطرف شدن بی حسی استفاده شوند. اگر شخص دیگری قرار است شما را به خانه برگرداند، می توانید داروهای ضد درد خود را در مطب بلافاصله پس از جراحی مصرف کنید(دو عدد یکجا) و پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار مصرف دارو را تا هنگام خواب ادامه دهید. اگر داروی ضد درد قبل از زمانی که انتظار می رود، بی تاثیر شود، شما می توانید به جای آن، از ایبوپروفن هر دو ساعت یکبار استفاده کنید. برای افراد بالغ، مصرف ایبوپروفن نباید از ۸۰۰ میلی گرم سه بار در روز تجاوز کند.

اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، بر طبق دستور تا انتها آنتی بیوتیکها را مصرف کنید.

برخی داروهای ضد درد ممکن است سبب ایجاد سرگیجه شوند. در این شرایط دراز کشیدن به شما کمک خواهد کرد.

برخی از داروها ممکن است باعث ناراحتی معده شوند، مصرف این داروها را با مواد غذایی توصیه می کنند تا عوارض جانبی دارو کاهش یابد.

از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین در زمان استفاده از داروهای ضد درد بپرهیزید. هرگز تا زمانیکه از داروهای ضد درد استفاده می کنید، نوشیدنیهای الکلی مصرف نکنید.

بهداشت دهان:

از شستشو، تف کردن و مکیدن از طریق نی به مدت ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی اجتناب کنید، خون در محل جراحی لخته شده است و این اعمال سبب خارج شدن لخته از محل جراحی شده، موجب خونریزی می گردد و فرایند ترمیم زخم را مختل می کنند.

دهان خود را با آب نمک یا mouthwash شستشو ندهید. بر طبق دستور پزشک شستشوی دهان را با Peridex یا کلروهگزیدین آغاز کنید.

روز بعد از عمل جراحی، مسواک زدن را در منطقه غیر جراحی آغاز کنید. به یاد داشته باشید شستشو را بسیار آرام انجام دهید. مسواک زدن محل جراحی را ۷ روز پس از عمل جراحی آغاز کنید.

اگر جراحی افزایش طول تاج برای شما انجام شده است، ممکن است علاوه بر مسواک معمولی خود به سایر وسایل کمکی دندان پزشکی، مانند proxa-brush ، برای جلوگیری از رشد مجدد بافت نیاز داشته باشید .

غذا خوردن:

حداقل تا ۳ ساعت پس از عمل از خوردن غذاهای سفت و شستشوی دهان با مایعات گرم اجتناب کنید، حتی المقدور دهان بسته بماند. پس از گذشت چند ساعت از جراحی از غذاهای نرم مانند ماکارونی، تخم مرغ، ماست، سیب زمینی پخته استفاده کنید اما سعی نمایید با طرفی غذا را بجوید که جراحی نشده است. از خوردن غذاهای پرادویه، بسیار داغ، بسیار سرد و غذاهای اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی اجتناب کنید. همچنین از خوردن غذاهای جویدنی یا تیز اجتناب کنید. برای تسریع روند بهبودی حفظ یک رژیم غذایی متعادل از اهمیت زیادی برخوردار است.

مایعات:

مایعات خنک بمقدار زیاد باید در اسرع وقت مصرف شود. توصیه می شود که ۶-۸ لیوان آب در طول ساعات باقی مانده از روز، بعد از عمل بنوشید. از نی نوش برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید زیرا ممکن است مکیدن، سبب شل شدن لخته ی خون در محل عمل شده و سبب خونریزی گردد. شیر سرد بهترین منبع غذایی در طول چند ساعت پس از جراحی است که علاوه بر تامین مایعات بدن، مواد مورد نیاز اولیه برای ترمیم را در اختیار بدن قرار می دهد.

خون ریزی:

مقداری نشت خون پس از عمل انتظار می رود، با این حال، خونریزی نباید شدید شود. اگر خونریزی شدت یافت، یا از زیر پانسمان به بیرون نشت کرد دهان را با آب سرد کاملا بشویید و با گاز استریل بر روی منطقه برای مدت ۱۰ دقیقه فشار وارد کنید، اگر خونریزی کاهش نیافت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید چنانچه به مشکل یا ناهنجاریهای خونی مبتلا هستید، یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، قبل از انجام جراحی دندانپزشک خود را مطلع کنید.

الکل:
هرگز در زمان مصرف داروهای ضد درد، الکل مصرف نکنید.

تورم:
اندکی تورم اغلب تا ۳ روز پس از جراحی لثه طبیعی است، پس از آن از شدت تورم کاسته می شود. تورم در قسمت گونه روی ناحیه ی جراحی نشاندهنده ی واکنش التهابی بافت به عمل جراحی است که اغلب تا روز چهارم پس از عمل برطرف خواهد شد. با این حال اگر تورم بیش از حد به نظر می رسد و با تب همراه است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در این شرایط توصیه می شود از آنتی بیوتیک یا شستشوی محل جراحی با مایعات نیم گرم استفاده شود.

سیگار کشیدن:

ما به شدت کشیدن سیگار را بعد از عمل جراحی لثه را منع می کنیم. سیگار کشیدن بهبود و ترمیم را به تاخیر می اندازد و سبب افزایش ناراحتی و درد می شود و ممکن است به خونریزی و ایجاد عفونت در محل جراحی، دامن زند. کشیدن سیگار عامل مهم افزایش شدت و گسترش بیماری های لثه است و بشدت نتایج درمانهای جراحی و غیر جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. شما باید آگاه باشید که ادامه ی استعمال سیگار و سایر انواع دخانیات خطر عود بیماریهای لثه را به شدت افزایش می دهد. از این فرصت استفاده کنید و با مراجعه به کلینیک های ترک سیگار و مواد دخانی برای ترک همیشگی این عادت بد اقدام کنید.

پانسمان لثه

غالبا برای به حداقل رساندن عفونت و خونریزی بعد از جراحی و محافظت از زخم و بخیه ها در برابر ضربات مکانیکی پس از جراحی های لثه از پانسمان خمیری شکلی استفاده می شود. اگر در طول یک هفته ی اول پس از جراحی، پانسمان از روی ناحیه ی جراحی کنده شود، لازم است با کلینیک تماس بگیرید. این پانسمان تا زمان خارج نمودن نخهای بخیه از ناحیه ی جراحی باید در محل باقی بماند. در طی این مدت دندانها را با مسواک نرم تمیز نمایید. برای پاک نمودن رو و زیر پانسمان از دهان شویه ای که برای شما تجویز شده است استفاده نمایید. یک هفته پس از جراحی جهت بر داشتن پانسمان و کشیدن بخیه مراجعه کنید. مسواکهایی را که برای شما تجویز شده است در روز ملاقات همراه خود بیاورید.

فعالیت روزمره

فعالیت روزمره را می توانید با قید احتیاط ادامه دهید، اما به مدت ۳ روز پس از جراحی، از انجام کارها و ورزشهای سنگین (شنا، فوتبال، حمل وسایل و…) اجتناب کنید.

عوارض جراحی

  • گاهی بیماران پس از جراحی و در طی ۲۴ ساعت اول تا حدودی از بی حالی یا کوفتگی رنج می برند که می تواند نشانه ی واکنش سیستمیک بدن به باکتری ها یا ورود موقتی باکتریهای حفره ی دهان به داخل جریان خون باشد. استفاده از آنتی بیوتیک از ۲۴ ساعت قبل از جراحی تا ۵ روز پس از آن می تواند باعث کاهش این پیامد ناخواسته گردد.
  • در مواردی احتمال دارد لقی دندانها درست پس از جراحی افزایش یابد. این حالت یک پیامد موقتی است که تا هفته ی چهارم پس از جراحی کاهش خواهد یافت و به شکل طبیعی باز خواهد گشت.
  • افزایش حساسیت دندانها به تحریکات حرارتی. گاهی این مشکل سبب می شود بیمار برای مسواک زدن و تمیز نگهداشتن دندانهای خود با درد شدیدی روبرو شود، نکته اینجاست که در صورت تمیز نکردن مناسب دندانها احتمال برطرف شدن سریع افزایش حساسیت بسیار اندک است. دلیل اصلی این افزایش حساسیت، باز شدن منافذ عاج دندان به حفره ی دهان و تحریک اعصاب حسی دندانها است. از این رو استفاده از مواد ضد حساسیت برای مسدود نمودن منافذ روی سطح دندانها ضروری است. در کل تمیز نمودن صحیح دندانهای حساس، در برطرف شدن سریع تر این عارضه موثر است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی